URBAN WITCHES is not a Feminist Exhibition. Rather, it exhibits a new way of seeing the Feminine.
Raw. Powerful. Painful. Exposed. Uncooked. The New Feminine is wild, intact. Undamaged by the rational mind, the New Feminine inhabits a realm of uncivilized norms in which the Dark Feminine, so feared by patriarchy, emerges transformed.
Conceived by Vivana Druga, URBAN WITCHES is composed of an exhibition and calendar. Eight women artists have been invited to create installation, performance and sound-based work.
The printed calendar, featuring eight photographic portraits of eight artists (performance artists, sculptors, costume designers and illustrators), forms the basis of the exhibition.
Each portrait symbolizes a festival or ‘sabbath’ in the URBAN WITCHES 2017 Calendar / A Pagan Wheel of the Seasons, and is represented by an artist fitting the transformative energy of that season. Each portrait was created as part of a ritual during the year 2016.
The URBAN WITCHES 2017 Calendar / A Pagan Wheel of the Seasons is based on the eight seasons of the neo-pagan ‘wheel of the year’ and its cycles of birth, death and renewal. The wheel of the year developed out of cross-cultural awareness in early modern Europe, influenced by Celtic traditions.
URBAN WITCHES deploys occult, pseudo sciences such as astrology reflexively and allusively. The exhibition is designed as an artist’s laboratory rather than a fixed entity. The calendar subverts pin-up expectations to present icons of the New Feminine.
Viviana Druga´s approach to performance and photography involves the community around her. As with her previous project, 22+1 Tarot de Berlin, she transforms friends and family into icons. Their personal characteristics determine their psycho-magical roles.
The exhibition is accompanied by performance art and sound-based events, Shaltmira will be performing tattoo art for the duration of the show. Kasia Justka will be making food and sound in her Singing Kitchen, and Rubbish Fairy animates her House of Doll.
WITH
Yule as Shaltmira / DEC 21
Imbolc as Moran Sanderovich / FEB 1
Ostara as Dakini Agency/ MAR 22
Beltaine as Gaff E / MAY 1
Litha as Labanna Babalon / JUN 21
Lammas as Mad Kate / AUG 1
Mabon as Viviana Druga / SEP 21
Samhain as Rubbish Fairy / OCT 31
Die Ausstellung URBAN WITCHES betrachtet Feminität aus einer neuen Perspektive.
Roh, kraftvoll, schmerzhaft, entblößt, ursprünglich – die neue Weiblichkeit ist wild, unberührt.
Vom Rationalen unangetastet, birgt die neue Weiblichkeit Bereiche ungesitteter Normen, in denen die dunkle, vom Patriarchat so gefürchtete Seite des Weiblichen in Erscheinung tritt.
Die von Viviana Druga konzipierte und kuratierte Ausstellung URBAN WITCHES ist zugleich eine Kalenderpräsentation, an der acht Künstlerinnen aus dem Bereichen Performance, Bildhauerei, Kostümdesign und Illustration beteiligt sind. Die Kalenderblätter zeigen Porträtfotografien, die im Rahmen ritueller Handlungen im Jahr 2016 inszeniert wurden. Jede Aufnahme symbolisiert einen Fest- oder Feiertag im Kalender URBAN WITCHES 2017/ A Pagan Wheel of the Seasons. Alle zusammen bilden sie die Basis der Ausstellung.
Der Kalender stützt auf den acht Säulen des neu-heidnischen Jahreskreises und seinen Zyklen von Geburt, Tod und Erneuerung. Der Jahreskreis entstand aus dem interkulturellen Bewusstsein im früh-modernen Europa und ist stark von den Bräuchen der Kelten beeinflusst.
URBAN WITCHES interessiert an den okkulten Pseudowissenschaften wie z.B. der Astrologie nicht so sehr das Deutungssystem, sondern die Rückbezüglichkeit und die Metaphern. Die Ausstellung ist als ein Experimentierfeld für die Künstlerinnen zu verstehen. Der Kalender präsentiert die Ikonen der neuen Weiblichkeit, anstatt simpler Pin-up-Fotografie.
In ihren Performances und Fotografien involviert Viviana Druga stets die Gemeinschaft um sie herum. Wie schon in ihrem vorangegangenen Projekt 22+1 Tarot de Berlin transformiert sie für URBAN WITCHES 2017/ A Pagan Wheel of the Seasons die Menschen in ihrem näheren Umfeld in Ikonen. Die psycho-magische Rolle der Kalendermodelle werden von den jeweiligen Charaktereigenschaften der Porträtierten bestimmt.
Die Ausstellung wird von Performances und zusätzlichen Events begleitet: Shaltmira stellt ihre Tätowierungskünste zur Schau, Kasia Justka serviert kleine kulinarische Köstlichkeiten und Musik in ihrer “Singing Kitchen” und Rubbish Fairy belebt ihr “House of Doll”.
Text: Viviana Druga with Samantha Jayne Williams
English to German: Meike Lena